Леся Аронець: «Виживуть найсильніші!»

Про психологію бізнесу Національній платформі МСБ розповіла Леся Аронець, Голова правління Громадського центру «Еталон» в м. Івано-Франківськ. За свою практику пані Леся добре знає, якими якостями має бути наділений підприємець, аби його справи йшли вгору.

Пані Лесю, розкажіть, будь ласка, як розпочиналася Ваша діяльність у громадському напрямку

Діяльність почалася у  1999 році. Тоді назріли такі проблеми, які вийшли за межі нашого сприйняття. Ми хотіли певних змін, але не знали як їх досягти. Пам’ятаю, що тоді я побувала на тренінгу для жіночих бізнес-асоціацій «Biz Pro», який дуже багато дав для бачення змін у суспільстві. І вже у 2000 році з’явилися думки,  як можна власні ідеї за допомогою настанов даного Проекту.

І як впроваджували задуми?

У  2001 році була створена перша громадська організація. Вона не була зареєстрована, тому що ми хотіли побачити, наскільки можна так працювати і чи потрібна така організація взагалі. А вже, набувши досвіду, у 2002 році зареєстрували її, як молодіжну громадську організацію «Еталон».

Чому саме молодіжну?

Я, як педагог, добре розумію, що найбільшою цінністю держави є молодь, не газ, не золото, а молодь. За нею – майбутнє. Пізніше, коли у нас «виросли штанішки» (посміхається), організація отримала нову назву і стала громадським центром «Еталон». Ми стикнулися з тим, що, при участі у різних  проектах, донори  нас запитували, чому власне молодіжна організація. І ми подумали,  що в чомусь вони мають рацію, питання молоді – надзвичайно важливі питання, та проаналізувавши свій досвід у даному напрямку, ми вирішили, що можемо взятися й за ширші питання громадського рівня.

Які можливості центр «Еталон» надавав молоді?

У нас було чотири структурних підрозділи. Перший – це школа успіху (коли для дітей, починаючи від шкільного віку, розроблялися тренінгові програми). Другий  підрозділ – рада молодих підприємців, де фахівці і консультанти допомагали знайти та розробити бізнес-ідею, бізнес-план,  навчали працювати у рамках законодавчого поля. Третім підрозділом став тренерсько–консультаційний центр, над створенням якого працювали консультанти багатьох регіональних і національних програм розвитку громадського суспільства. Власне, наша організація була одним із представників в регіоні із стратегії розвитку громадянського суспільства. І четвертий — центр міжнародної співпраці з євроінтеграції.

За основу взяли проектну діяльність?

За плечима — більше 40 міжнародних проектів. Зараз маємо багато партнерських організацій по всій території України. Нашими партнерами виступають: Грузія, Польща, Угорщина, Молдова, Азербайджан, Монголія. З цими країнами  маємо спільні  проекти. Спочатку ми вивчали їх досвід, а вже починаючи з 2009–2010 років роботи  нашої організації, вони  приїжджали до нас  і вивчали  наш досвід.

Спілкуючись часто з підприємцями, скажіть з якими питаннями частіше за все стикаються бізнесмени?

Питання цікаве і риторичне. Бо людину, яка започаткувала власний бізнес, цікавить прибуток, який буде приносити його бізнес. І все, що забороняє отримати прибуток – перешкода  на шляху ведення бізнесу. Починаючи із січня 2017 року,  одним із головних питань, яке хвилювало бізнес – як порозумітися з контролюючими органами. Тому що вийшли нормативно-правові документи, вийшли постанови, але розуміння щодо них ні в підприємців, ні у самих контролюючих органів не було. І, власне, в деяких аспектах наша організація і коаліція зіграли важливу роль, щоб урівноважити дані стосунки. Як бачите, зараз в Україні така ситуація, коли дуже багато незадоволення серед людей, одні хочуть мати владу та, при цьому, неправильно нею користуватися. А це може привести до різних негативних ситуацій.

Що скажете про ситуацію щодо МСБ на Івано-Франківщині?

Західна Україна взагалі  має тенденцію до розвитку малого та середнього бізнесу. Навіть більше до розвитку малого і дрібного. Великі підприємства займають 1-2 %, на середній бізнес припадає 5%–7%, решта – малий і дрібний бізнес. Поповнення бюджету, в основному, лежить на плечах малого та дрібного бізнесу. Нещодавно ми проводили круглий стіл, де були наведені дані про те, що за травень-червень 2017 року кількість підприємців, які зареєстровані, зросла у порівнянні з попереднім роком. Вважаю, це  хороша тенденція: люди шукають нові шляхи, адаптуються на ринку, мають свої ідеї, можливо, мають певні ресурси, щоб вкладати в бізнес. Чому б і ні?! Вони не виїжджають, а залишаються в Україні, і розвивають бізнес. Якщо брати нашу область, то більше 30% – це сфера торгівлі, 30% – це послуги, включаючи туристичні послуги.

Де підприємцям брати кошти для втілення своїх бізнес-ідей? Чи можуть вони розраховувати на гранти?

Зараз здебільшого гранти надаються внутрішньо-переміщеним особам в сумі від двох до п`яти тисяч доларів. Цих коштів переважно вистачає для відкриття дрібного бізнесу: ательє, перукарні тощо. Але далі на них, як то кажуть,  далеко не заїдеш. Для того, щоб започаткувати свій власний бізнес потрібно знати три складові успіху: особисті якості (наскільки людина стресостійка та відкрита до спілкування), хороша бізнес–ідея і, звичайно,  фінанси. Пам`ятаю, як в дев`яностих була тенденція: дайте мені великі гроші і я зроблю великий бізнес. Є так звана  стовідсоткова шкала успіху, де 40% віддається особистим якостям. І, на превеликий жаль,  цю складову мало хто враховує, а вона є надзвичайно вагомою. Не знаючи себе,  свої сильні і слабкі сторони, і тим паче, не вміючи комунікувати з іншими,  дуже важко бути одноосібником і наводити контакти. Тому, проводячи семінари, ми тестуємо майбутніх підприємців,  показуючи їм їхні слабкі і сильні сторони. Та, в будь-якому випадку, підприємцю набагато простіше, коли є партнер, що його доповнює.

Які бізнес-напрямки сьогодні вибирає молодь?

Пріоритетним напрямом є IT-технології, потім ідуть креативні види послуг: весільні салони, святкування та організація подій і т.д. Не знаю, як в інших областях, але в Івано-Франківську за останніх шість років  відкрилося більше 35 центрів особистого розвитку дитини.

Яким бачите розвиток МСБ в Україні?

У бізнес ідуть люди, які впевнені у своїх силах, які вважають, що вони є незалежними і діють правильно, а також уміють  обґрунтовувати  свою думку в межах законодавчого поля. На жаль, сьогодні для бізнесу  створюються  дуже непрості умови, міняється соціальна політика щодо діяльності підприємців. Потрібно постійно тримати руку на пульсі,  а з цим може справитися не кожен. Я вважаю, що виживуть найсильніші, або, як їх ще називають, «звихневі», – люди, які люблять свою країну і не хочуть її покидати.