Підвищення спроможності спільнот щодо використання регуляторної процедури під час прийняття рішень про граничну вартість проїзду в міському пасажирському транспорті з метою мінімізації можливостей корупційних дій

Громадська організація «Молодіжний громадський центр «Еталон», в рамках Програмної ініціативи «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження» реалізовувала проект № 49251 «Підвищення спроможності спільнот щодо використання регуляторної процедури під час прийняття рішень про граничну вартість проїзду в міському пасажирському транспорті з метою мінімізації можливостей корупційних дій» в м. Івано-Франківськ.

Мета проекту – підвищити спроможність зацікавлених та активних громадян публічно впливати на прийняття та перегляд органами місцевого самоврядування регуляторних актів щодо формування тарифів (вартості послуги) за користування громадським міським пасажирським транспортом, а також готовність представників громадськості до прозорої відкритої дискусії в цій сфері .

Завдання проекту:

  1. Провести аналіз дотримання регуляторної процедури у 3 – х пілотних містах: Чернівці, Тернопіль та Івано-Франківськ під час встановлення та перегляду рішень щодо граничної вартості тарифів на міському транспорті ;
  2. Ознайомити 3-и  групи (орієнтовно 45 осіб) громадських активістів із застосуванням регуляторної процедури у сфері регулювання вартості пасажирських перевезень;
  3. Створити та випробувати в реальних публічних громадських обговореннях (дебатах, громадських диспутах, круглих столах тощо в залежності від ситуації в громаді) методологію підготовки і проведення громадою публічних заходів , що стосуються прозорої процедури обговорення зміни тарифів (вартості послуг) в населеному пункті з використанням інструментів регуляторної політики.
  4. Напрацювати разом з громадськими активістами і подати на розгляд органу місцевого самоврядування пропозиції щодо вдосконалення існуючої регуляторної процедури при прийняття рішень у сфері пасажирських перевезень
  5. Проінформувати громаду міста про встановлені проблеми у сфері регулювання послуг пасажирського перевезення та існуючі можливості впливу на місцеву владу з метою прийняття або перегляду рішень в інтересах громади.
  6. Запропонувати  на розгляд  і  затвердження місцевої ради  Методологію  проведення громадського моніторингу   муніципальних послуг як антикорупційного інструменту для детальної оцінки стану справ не тільки щодо тарифів перевезень, а в будь-якій досліджуваній  сфері .

Очікувані короткотривалі результати виконання проекту:

  1. Для мінімізації корупції в діях влади, напрацьований, для кожної з пілотних громад Чернівців, Тернополя та Івано-Франківська, алгоритм (послідовність) підготовки та проведення прозорих публічних громадських обговорень щодо прийняття актуальних для громади рішень, зокрема в сфері міських пасажирських перевезень.
  2. Проведені ряд заходів створили передумови зменшення можливості корупції в подальшому прийнятті  рішень владою, в сфері міських пасажирських перевезень.
  3. Проведено підготовку 3-ох  груп (орієнтовно 45 осіб) громадських активістів з практичним досвідом проведення та участі в громадських обговореннях та відібрано громадські організації для проведення можливого громадського моніторингу муніципальних послуг.
  4. Підготовлено, обговорено з громадськістю  і подано на розгляд міських рад пілотних міст, проекти регуляторних актів щодо підготовки та проведення громадських обговорень, дебатів, диспутів про зміну  тарифів (вартості послуги ) міських пасажирських перевезень.
  5. Надано допомогу громадам по безконфліктному прозорому вирішенню питання зміни тарифів на проїзд в міському пасажирському транспорті.
  6. Застосований  прозорий антикорупційний механізм впливу на тарифну політику органу місцевого самоврядування у сфері регулювання граничної вартості міських перевезень.
  7. Методологічно допомогли трьом громадам більш якісно провести громадські обговорення про зміну  тарифів (вартості послуги ) міських пасажирських перевезень.
  8. Випробувано в реальних діях  методологію підготовки і проведення громадою публічних заходів , що стосуються формування  та прозорої зміни тарифів (вартості послуг) в населеному пункті.
  9. Створено та заповнено  «Питальник»: перелік питань щодо яких є підстави вважати наявність корупційної складової в діяльності органу влади з регулювання пасажирських перевезень  
  10. Зібрано інформацію та описано ситуацію в сфері зміни  регулювання граничної вартості міських перевезень в 3-х українських містах;
  11. Підготовлено низку рекомендацій місцевій владі для підготовки та проведення прозорих публічних дебатів щодо прийняття антикорупційних актуальних для громади рішень

Очікувані довготривалі результати виконання проекту

  1. Створений  дієвий  антикорупційний механізм впливу на тарифну політику органу місцевого самоврядування у сфері регулювання граничної вартості міських перевезень.
  2. Запропоновано на розгляд  і  затвердження  методологію  проведення громадського моніторингу   муніципальних послуг як антикорупційного інструменту для детальної оцінки стану справ не тільки щодо тарифів перевезень, а в будь-якій досліджуваній  сфері .
  3. Створено методологію підготовки і проведення громадою публічних заходів , що стосуються зміни тарифів (вартості послуг) в населеному пункті.
  4. «Питальник», як модельний приклад – перелік питань щодо яких є підстави вважати наявність корупційної складової в діяльності органу влади з регулювання пасажирських перевезень – може бути використаний щодо  підготовки громадських обговорень в інших сферах муніципальних послуг.
  5. Здобутий досвід може бути поширено на інші міста в Україні;
  6. Започатковано суспільну дискусію про сьогоднішній стан справ в формуванні тарифів і вартості муніципальних послуг та спроможність громади впливати на ці процеси, можливостей створення  збалансованих та обґрунтованих змісту регуляторних актів.

В ідеалі результати громадських обговорень  повинні бути загальнодоступними та стати підґрунтям для проведення наступних заходів за цією тематикою.          

Схема поширення та практичного застосування результатів:

  1. Всі напрацювання по проекту будуть розміщені на сайтах громадських організацій партнерів цього проекту.
  2. Про результати проекту буде оголошено на пресконференціях в пілотних містах.
  3. Буде здійснена розсилка по громадських організаціях партнерах.
  4. При необхідності група виконавців проекту буде готова надати практичну допомогу будь-якій громаді, котра до нас звернеться.
  5. Методологія напрацьована в проекті може бути примінена при підготовці публічних заходів щодо зміни вартості будь-якої муніципальної послуги в Україні.

Проект реалізовувався за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в Україні протягом січня–березня 2015 року в містах Тернопіль, Івано-Франківськ і Чернівці.