Цифровий досвід Естонії для ефективної взаємодії громади і влади на Прикарпатті

3 29 березня по 4 квітня вивчали цифровий досвід Естонії учасники делегації з Івано-Франківщини на запрошення Центру Європейських ініціатив (Таллінн). Ознайомчий візит відбувся в рамках проекту «Підвищення якості та ефективності надання адміністративних послуг населенню Івано-Франківської області через співпрацю громади та влади».

До складу делегації окрім виконавців та партнерів проекту ввійшли керівники районних Центрів надання адміністративних послуг, представники сфери ІТ та освіти. В рамках візиту учасники відвідали урядові структури, місцеві самоврядні структури та їх підрозділи, громадські організації та освітні заклади. За словами керівника проекту Лесі Аронець, основною метою візиту було ознайомлення з естонським досвідом впровадження цифрових технологій, пошуку оптимізаційних рішень у наданні публічних послуг та всіх сферах суспільного життя.

Учасників ознайомили з системою надання публічних послуг в Естонії, зокрема з використанням цифрових технологій в тому числі механізми проведення електронних виборів.

Особливістю в Естонії є механізм делегування, що дозволяє передавати значну частину повноважень місцевих органів третім особам та організаціям з одночасним їх фінансуванням. Переважну більшість послуг та супутньої інформації Естонії можна отримати через мережу Інтернет, використовуючи впроваджені державною ID-карти. Ґрунтовну презентацію цифрових можливостей та рішень представили в Центрі інформаційних технологій E-Estonia.

Учасники делегації відвідали підрозділ Міністерства внутрішніх справ Естонії, до сфери повноважень якого в тому числі входить розвиток громадянського суспільства та розробка і впровадження механізмів делегування публічних послуг. Також ознайомилися з Стратегією розвитку громадянського суспільства, затвердженою Парламентом, її пріоритетами та цілями до 2020 року.

Під час відвідин Департаменту транспорту Таллінна відбулося обговорення муніципальної транспортної системи – зокрема її особливістю є впровадження безкоштовного проїзду для всіх зареєстрованих жителів міста, а також гостей міста, що залишають своє авто на спеціальних безкоштовних міських паркінгах.

Також для зручності користувачів впроваджено цифрові рішення та мобільні додатки для відстеженням руху міського транспорту: маршрути різних видів транспорту, графіки руху, карту, по якій можна відслідкувати транспортний засіб, система планування руху та складання індивідуального маршруту. Увесь громадський транспорт обладнаний системами GPS.

У Департаменті детальних планувань міста Таллінна більш детально представили діючі інструменти електронного урядування, які дозволяють за лічені хвилини, навіть не виходячи з дому, отримати певні послуги, як то подати документи на будівництво або субсидію, зареєструвати власну справу, отримати цифровий рецепт на ліки, підписати договір та багато іншого.

Місцеві бюро надання муніципальних послуг в офісному режимі скоріш виконують функції консультаційних центрів, оскільки самі послуги естонці в більшості отримують через Інтернет.

Про підготовку ІТ спеціалістів розповіли в Коледжі інформаційних технологій, 70% студентів якого знаходять роботу вже після першого курсу навчання. Директор Тііт Росма зазначив, що більша частина викладачів коледжу – запрошені спеціалісти – практики у сфері ІТ, тому студенти отримують під час навчання цінний досвід та реалізовують практичні завдання.

А в Талліннській правничій школі при Талліннському університеті технологій директор Танел Керікмае, професори Євген Цибуленко і Кетрін Ньюман-Меткалф детально розповіли про юридичні аспекти впровадження новітніх технологій та перспективи розвитку новітньої спеціальності ITправа.

Також в рамках візиту делегація відвідала волость Йихви. Старійшина волості і мер міста Айваром Сурва та віце-мер Велло Юхков розповіли про особливості функціонування місцевого самоврядування, цікаві управлінські рішення, надання публічних послуг самоуправою та їх делегування на практиці, а також перспективи розвитку та можливості співпраці. Вельми приємно, що на честь приїзду делегації з України перед адмінбудівлею майорів український прапор.

За результатами візиту учасниками готується низка заходів задля передачі отриманого досвіду, а також напрацювання адаптованих рішень та механізмів їх впровадження на теренах Прикарпаття в рамках реалізації проекту.

Довідково: Проект реалізується Молодіжним громадським центром «Еталон» у партнерстві з Івано-Франківською обласною державною адміністрацією, громадськими організаціями з Польщі та Естонії, за фінансової підтримки Європейського Союзу в рамках «Фонду розвитку громадянського суспільства». Мета проекту: Посилення потенціалу та спроможності центрів надання адміністративних послуг в Івано-Франківській області через співпрацю між НУО та місцевими органами влади.