Два роки без реклами сигарет: як виконується закон та нові форми просування тютюнової продукції

18 вересня відбулась прес-конференція за участі голови правління Центру громадянського представництва «Життя» Андрія Скіпальського, голови правління Молодіжного громадського центру «Еталон» Лесі Аронець, головного спеціаліста з питань педіатрії, материнства та дитинства Лідії Сенюти, головного спеціаліста відділу ринкового нагляду Інспекції з питань захисту прав споживачів у Івано-Франківській області Миколи Томина.

Під час прес-конференції були оприлюднені результати всеукраїнського моніторингу виконання Закону України № 3778 – IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів», який повністю забороняє всі види реклами тютюнової продукції. Головною метою моніторингу було оцінити рівень присутності реклами та можливих форм стимулювання продажу тютюнових виробів в пунктах торгівлі через два роки з моменту набуття чинності закону.

Моніторинг проводився у місті Івано-Франківську та в 14-ти обласних центрах України. Загалом, протягом серпня 2014 р. представники Коаліції здійснили моніторинг 1024 пунктів торгівлі тютюновими виробами, із них було перевірено: 542 кіоски, 180 супермаркетів, 302 магазини та міні–маркети.

Результати моніторингу свідчать про високий рівень виконання закону та відсутність прямої реклами сигарет. Було виявлено всього 3 випадки прямого порушення закону (0,3%), а саме: розміщення плакатів та/або постерів із зображенням торгових марок сигарет, пачок сигарет у прикасових зонах у Луцьку та Одесі.

Моніторинг також засвідчив, що тютюнові компанії активно використовують різні методи стимулювання продажу сигарет, які не чітко регулюються законом, зокрема, спеціальну викладку пачок сигарет  — «привабливе» оформлення вітрин та при касових зон. Такі форми стимулювання найчастіше використовують супермаркети (85%) та кіоски (84%), менше – міні – маркети (60%).

Основні результати моніторингу:

  • Пряма реклама тютюну повністю зникла з вітрин та прикасових зон;
  • 77% торгових точок (785 закладів) використовують спеціальні обладнання, дисплеї у вітринах та біля кас, що привертають увагу до певної марки сигарет, спеціальну викладку пачок, розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно;
  • 31% (318) точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі, тощо;
  • у 5% (51 випадок) учасники моніторингу виявили присутність біля місць продажу промоутерів, торгових представників, консультантів, які інформували покупців про нові види сигарет та брендів;
  • у 51% торгових точок цінники розміщені безпосередньо на пачках та закривають попереджувальні надписи;

«Фактично, усі ці приклали є видами стимулювання продажу тютюнових виробів –  відповідно до Керівних принципів статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ), яку Україна ратифікувала у 2006 р. Стимулювання продажу сигарет також заборонено законодавством України (стаття 16 ЗУ № 3778), але проблема полягає у тому, що виявлені нами форми стимулювання знаходяться у «сірій зоні» регулювання законом та не є прямими порушеннями на думку контролюючих органів, судів та тютюнового бізнесу, — пояснив Андрій Скіпальський. – Тому рішення, яке ми будемо пропонувати парламенту – повна заборона на викладку та розміщення упаковок сигарет на зовнішніх вітринах з метою скорочення поширеності куріння передусім серед молоді».

                «Моніторинг 45-ти пунктів продажу тютюнових виробів у Івано-Франківську показав, що рівень виконання закону залишається стабільно високим. Проте, тютюнові компанії успішно обходять закон в частині, що стосується заборони стимулювання продажу, — зазначила Леся Аронець. — Якщо у великих супермаркетах точки продажу не виділяються , то у кіосках та міні-маркетах  часто можна побачити спеціальні викладки пачок з використанням підсвітки, яскравих візуальних зображень та дизайнерських рішень, що дозволяє виокремлювати пачки сигарет з метою привернення до них уваги».

По суті, усе, що ми спостерігаємо зараз у пунктах продажу є стимулюванням продажу сигарет, що заборонено законом. Лише заборона викладки пачок сигарет дасть змогу вирішити це питання повною мірою та уникнути в подальшому продовження практики обходу закону, зменшивши таким чином вплив на тих, хто не курить. Тим більше, що виконання такої норми закону буде набагато простіше контролювати відповідними органами.

Заборону видимого розміщення тютюнових пачок вже запроваджено в багатьох країнах, зокрема, в Австралії, Канаді, Фінляндії, Ірландії, Таїланді, Великій Британії та Росії. Однією з ключових підстав для заборони видимого розміщення тютюнових пачок в пунктах продажу є те, що ці місця відвідують діти, для яких тютюнова продукція перетворюються на звичайний, навіть спокусливий товар.

                «Тому, прибирання сигарет з вітрин суттєво зменшує приток нових курців серед дітей. Хоча не варто забувати і про роботу з дорослими курцями, особливо жінками. Адже за останніми дослідженнями нікотин впливає на генетичну інформацію, що своєю чергою накладає відбиток на здоров’я майбутніх дітей», — переконана Лідія Сенюта.